Lorentz Lyceum Schoolgids 2024-2025

Lorentz Lyceum SCHOOLGIDS 2024 - 2025 OPUS AFDELING VOOR HOOGBEGAAFDEN VWO / GYMNASIUM & TWEETALIG VWO / GYMNASIUM HAVO & TWEETALIG HAVO RIVERS INTERNATIONAL SCHOOL ARNHEM

INHOUD 1 Voorwoord 5 Welkom bij het Lorentz Lyceum! 5 2 Algemeen 6 Ons motto 6 Onze missie 6 Onze visie op leren en ontwikkelen 6 Onze kernwaarden 7 Rivers International School Arnhem 8 Grenzeloos leren!: Quadraam 8 Academische Opleidingsschool (AOS) 8 Lerende organisatie 9 3 Ons onderwijs 10 Overzicht onderwijsaanbod 10 Betrokken wereldburger 12 Profilering van het Lorentz Lyceum: bètaonderwijs, tto, OPUS en internationalisering 12 Q-highschool 17 Studeren op school 18 Niet-lesgebonden activiteiten 18 4 Ondersteuning 19 Leerlingbegeleiding 19 Mentor, vakdocent, coördinator 19 Remedial teaching 20 Trajectklas 20 Ondersteuningsteam 21 Het Zorg Advies Team 22 Ondersteuningscarrousel 24 Anti-pestprotocol 24 Bijles voor en door leerlingen 25 Huiswerkbegeleiding 25 Samenwerkingspartners 25 5 Roosterinformatie en leerlingvolgsysteem 26 Lestijden 26 Zermelo 27 Lesuitval en roosterwijzigingen 27 Somtoday 27

6 Procedures en spelregels 28 De leerplichtwet 28 Absentieregistratie 30 Te laat 31 Verzuimcoördinator 31 De Schoolregels / the Code of Honour 31 Gebruik van Social Media 34 Richtlijnen fotogebruik 35 De fietsenstalling 35 Kluisjes 35 7 Studievoortgang en contact 37 Toetsbeleid en examenreglement 37 Cijfers en resultaten 37 Rapporten 37 Driehoeksgesprekken 38 Persoonlijk contact 38 Communicatie gescheiden ouders 38 8 Kwaliteitszorg 40 Klachtenregeling 41 Vertrouwenspersonen 41 9 Overlegorganen en contacten met leerlingen/ouders/ verzorgers/medewerkers 42 Klankbordgroepen onderbouw en bovenbouw 42 Leerlingenraad 42 De Ouderraad 43 De Medezeggenschapsraad 43 De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad 43 Meet and Greet avonden 44 Website 44 Nieuwsbrief 44 10 Financiële zaken 45 Inleiding 45 Ouderbijdrage 45 Ouderbijdrage voor tweetalig onderwijs 46 Leermiddelen 46 Bring Your Own Device (BYOD) 46 Sporttenue bewegingsonderwijs 48 Bijdrage in de studiekosten 48 Jeugdfonds Sport & Cultuur Arnhem 48 Verzekeringen 49 Sponsorbeleid 49 Vragen over Schoolloket 49 Betalingsafspraken 50 Adreswijzigingen of andere mutaties 50

11 Belangrijke data 51 Vakanties in schooljaar 2024-2025 51 Jaarplanner 2024-2025 51 12 Schoolleiding en bevoegd gezag 52 Schoolleiding 52 Coördinatoren 52 Evenredige vertegenwoordiging vrouwen en mannen in de schoolleiding 53 Bevoegd gezag Quadraam 53 13 Aanmelden of inschrijven voor leerjaar 2025-2026 54 Aanmelden voor leerjaar 1 54 Voorbehoud: aantal beschikbare plekken 55 Aanmeldingen leerjaar 2 en hoger 55 14 Netwerken 56 15 Ligging en bereikbaarheid 57 Lorentz Lyceum 57

5 VOORWOORD Welkom bij het Lorentz Lyceum! Aan het begin van een nieuw schooljaar komt er heel wat op je af. Zeker wanneer je nieuw bent op het Lorentz. Het doel van deze schoolgids is om jou en jouw ouder(s)/verzorger(s) zo goed mogelijk wegwijs te maken binnen onze school. Je vindt in deze gids onze visie, ons motto en onze kernwaarden. Maar ook informatie over praktische zaken zoals lestijden en de vakken per leerjaar en onze schoolregels. Voor meer informatie kun je terecht op onze website en natuurlijk altijd bij jouw mentor. Namens al onze medewerkers wens ik jou een inspirerende, leerzame en plezierige tijd toe op Het Lorentz! Ard de Graaf Rector 1 INHOUDSOPGAVE

6 ALGEMEEN Ons motto @Home in the world Het Lorentz Lyceum biedt Nederlandstalig én tweetalig onderwijs op havo-, vwo- en gymnasiumniveau. OPUS is onze afdeling voor hoogbegaafde leerlingen. Op onze school hebben we extra aandacht voor internationalisering en bètaonderwijs. Op het Lorentz ben je @Home in the world! Onze missie Op het Lorentz Lyceum leiden we onze leerlingen op tot verantwoordelijke, zelfbewuste wereldburgers, die in staat zijn de regie over hun leven in eigen hand te nemen. We bereiden onze leerlingen voor om een constructieve bijdrage te leveren aan en in een almaar veranderende wereld met een diversiteit aan mensen, meningen en ontwikkelingen. Onze visie op leren en ontwikkelen Leren is een actief, sociaal en betekenisvol proces. In dat proces richten we ons op: persoonlijke groei (ik ken mijzelf, ik wil leren en ik heb het vertrouwen dat ik kan groeien), betekenis (wat ik leer, is betekenisvol voor mij en de wereld waarin ik wil leven), relatie (we gaan met een positieve intentie, zorgzaam en respectvol met elkaar om), ontdekken (we gaan op zoek naar en 2 INHOUDSOPGAVE

7 staan open voor nieuwe ervaringen en inzichten) en ontwikkelen (we creëren een omgeving waarin onze kwaliteiten en mogelijkheden tot ontwikkeling kunnen komen). Onze kernwaarden Ken jezelf Iedereen is uniek. Ik heb vertrouwen in mijzelf, ik mag fouten maken en ik ontdek en ontwikkel mijzelf in een veilige omgeving. Ik heb invloed op mijn eigen ontwikkeling en vraag en vind de ondersteuning die ik nodig heb. Verbind verschillen Ik ben betrokken bij de wereld, waarvoor we met elkaar verantwoordelijk zijn. Door samen te werken, respect te hebben, nieuwsgierig te zijn en het kennen van mijzelf en de ander, komen we verder en leren we meer. We zijn het vast niet altijd met elkaar eens, dat hoeft ook niet, zolang we open staan voor elkaar. Ontdek de wereld Ik sta open voor nieuwe ervaringen. Ik durf risico te nemen omdat ik vertrouw op mijn (zelf)kennis en vaardigheden. Ik verleg mijn grenzen op sociaal en academisch vlak en draag bij aan een duurzame wereld. Ik voel me thuis in uiteenlopende (internationale) situaties met een diversiteit aan mensen. Klimaat Het Lorentz Lyceum is een veilige ontmoetingsplaats van mensen. In een gezonde leeromgeving is ruimte voor diversiteit aan religieuze, levensbeschouwelijke en politieke overtuigingen en meningen. Verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid zijn dan ook essentiële componenten van onze leercultuur. Daarom vragen wij iedereen om rekening met anderen te houden. Leerlingen, docenten en overige medewerkers maken samen de school, waar gepraat, geluisterd, bewogen en gelachen kan worden. We willen een school zijn waar we elkaar vertrouwen en waarderen door elkaar complimenten en feedback te geven. We willen verder een school zijn waar leerlingen en medewerkers zich thuis voelen. Van leerlingen en medewerkers vragen we dat zij hun talenten gebruiken om zichzelf te ontwikkelen. Van onze docenten vragen we dat ze kwalitatief goed onderwijs aanbieden, onze leerlingen goed begeleiden en hun overige taken goed uitvoeren. Daarin willen we aan de ene kant ruimte en vrijheid bieden, want die zijn essentieel voor persoonlijke en professionele groei. Aan de andere kant willen INHOUDSOPGAVE

8 we dat leerlingen en medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun rol(len) binnen de school en voor de school als geheel en daarop ook kunnen worden aangesproken. Rivers International School Arnhem De internationale school Rivers is een onderdeel van het Lorentz Lyceum. Leerlingen van het Lorentz Lyceum kunnen, als zij dat willen, overstappen en op Rivers een Internationaal Baccalaureaat-diploma halen, het equivalent van een vwo-diploma. Omdat Rivers International School Arnhem binnen het Lorentz Lyceum valt, is het relatief makkelijk om na 5 havo of 4 vwo door te stromen naar het IB Diploma Programma (DP) van Rivers. Het Internationaal Baccalaureaat (IB) curriculum stelt jou in staat om de vaardigheden, kennis en positieve houding te ontwikkelen die je voorbereidt op een internationale vervolgopleiding. Met het diploma vergroot je jouw doorstroommogelijkheden naar een internationale universiteit. Veel leerlingen van Rivers kiezen ook voor Engelstalige studies op Nederlandse universiteiten. Grenzeloos leren!: Quadraam Het Lorentz Lyceum en Rivers International School Arnhem behoren tot de 14 middelbare scholen van de Gelderse Onderwijsgroep Quadraam. • Onze gemeenschappelijke bedoeling is samen duurzaam groeien, met een open blik naar jezelf, de ander en de wereld. • Ons gemeenschappelijk doel is Grenzeloos leren! In jouw tempo, op jouw manier, binnen en buiten school, met en van elkaar. • Onze gemeenschappelijke kernwaarden zijn eerst begrijpen, dan begrepen willen worden, mijn kennis is jouw kennis en ruim baan voor talent. Deze gemeenschappelijk bedoeling, doel en kernwaarden komen overal terug in de missie, visie op leren en ontwikkelen, kernwaarden en ambities van het Lorentz. Academische Opleidingsschool (AOS) Een academische opleidingsschool is een school waar opleiden, innoveren en onderzoeken op de werkplek centraal staan. Zowel zittende als aanstaande docenten onderzoeken, innoveren en worden op verschillende manieren opgeleid. Bij ons leer je van de praktijk en van elkaar. INHOUDSOPGAVE

9 Het Lorentz Lyceum is een academische opleidingsschool voor docenten. Aankomend docenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Radboud Docenten Academie verzorgen (onderdelen van) onderwijs en voeren onderzoek uit. Ze worden intensief begeleid door onze schoolopleider en werkplekbegeleiders. Jaarlijks ontvangen we zo’n 30 studenten. Zo ontstaat een lerende omgeving die onze eigen professionaliteit ten goede komt. We werken daarnaast samen met Hogeschool Utrecht, ArtEZ, RijnIJssel en ROC Nijmegen. Lerende organisatie We werken voortdurend aan onderwijsverbetering en professionalisering. Vanuit een reflectieve en onderzoekende blik kijken we kritisch naar ons eigen handelen. We vragen en geven elkaar constructieve feedback. • We stimuleren innovatie door ruimte te bieden aan groepen die zich op een specifiek onderwerp willen specialiseren, bijvoorbeeld door intervisie of in onderzoeksgroepen. In de school, met Rivers International School Arnhem, binnen Quadraam en op nationaal en internationaal niveau. • We implementeren ons professionaliseringsplan waarin ontwikkelingsmogelijkheden, passend bij de fase van ieders carrière, staan beschreven. • We zetten de review in om als school elk jaar kritisch naar onszelf te kijken en cyclisch en systematisch te werken aan onderwijsverbetering. INHOUDSOPGAVE

10 ONS ONDERWIJS Overzicht onderwijsaanbod Wij bieden onze leerlingen de mogelijkheid om een opleiding te kiezen die bij hen past. Het Lorentz Lyceum biedt de volgende opleidingen aan: Tweetalig gymnasium 6 jaar Tweetalig vwo (t-vwo) 6 jaar Gymnasium 6 jaar Vwo (met versterkt talenonderwijs) 6 jaar Tweetalig havo (t-havo) 5 jaar Havo (met versterkt talenonderwijs) 5 jaar OPUS 3 jaar onderbouw op vwoniveau, waarna doorstroom naar 4 havo of 4 vwo. Het eerste jaar Wij hebben de volgende brugklassen: • havo en tweetalig havo • havo/vwo (kansklas) • vwo en tweetalig vwo / gymnasium • OPUS 3 INHOUDSOPGAVE

11 Over onze kansklas De kansklas is bedoeld voor leerlingen die van hun basisschool een havo/vwoadvies hebben gekregen. In de kansklas wordt les gegeven op vwo-niveau. In de kansklas krijg je de kans om te verkennen of havo of vwo beter bij jou past. Na het eerste jaar word je bevorderd naar 2 vwo of 2 havo. Kennismakingsprogramma klas 1 De start van het schooljaar is een spannende tijd. Alles is nieuw: de klas, de mentor, het wisselen van lokaal, vak en docent en het werken met een agenda. Op het Lorentz Lyceum vinden wij het belangrijk dat je een goede start maakt. Daarom starten we niet direct met de lessen, maar maak je voor de zomervakantie al kennis met de mentor en jouw nieuwe klas. Na de zomervakantie volgt een introductieperiode waarin je alles leert over hoe het werkt op de middelbare school. Zo leer je hoe je rooster werkt, welke vakken je allemaal hebt, hoe je omgaat met je kluisje en nog veel meer. Het tweede jaar In het tweede jaar op het Lorentz weet je al hoe veel dingen werken. In de tweede vinden we het belangrijk dat je werkt aan verschillende vaardigheden die je nodig hebt tijdens de overige schooljaren. Het derde jaar In het derde jaar ga je aan de slag met ‘Wat wil ik in de toekomst?’. Onder begeleiding van je mentor en de decanen ga je ontdekken waar je goed in bent en in welke richting en met welk profiel je verder wilt. Het vierde jaar In het vierde jaar start je met een van de profielen: • Cultuur en Maatschappij; • Economie en Maatschappij; • Natuur en Gezondheid; • Natuur en Techniek. Een profiel bestaat uit drie delen: een verplicht gemeenschappelijk deel, een verplicht profieldeel en een (of meerdere) vrije keuzevak(ken). Het vijfde en zesde jaar Een bijzondere periode! In het vijfde (havo) of zesde (vwo) jaar doe je examen, maak je een keuze voor een vervolgopleiding en sluit je je tijd op het Lorentz Lyceum af. INHOUDSOPGAVE

12 Betrokken wereldburger Op het Lorentz kom je de wereld overal tegen. Je leert zorgzaam en respectvol om te gaan met jouw omgeving. Je levert een constructieve bijdrage aan de wereld over de grens en om jou heen. • We implementeren de vaardigheden voor wereldburgerschap (communiceren, lef hebben, ruimdenkend zijn, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, onderzoeken, reflecteren). • Door samen te werken met lokale en mondiale organisaties creëren we kansen om kennis te maken met en bij te dragen aan de wereld buiten school. • Je komt de wereld tegen in jouw lessen, in activiteiten, excursies, stages en reizen. Profilering van het Lorentz Lyceum: bètaonderwijs, tto, OPUS en internationalisering Bètaonderwijs Je leert bij ons met een afwisseling tussen theorie en praktijk. Je leert dus op een leuke, afwisselende manier over de wereld om jou heen. Je ontwikkelt vaardigheden zoals het ontwerpen en uitvoeren van een experiment en leert kritisch en analytisch denken. Je kunt het vak NLT (Natuur, Leven en Techniek) kiezen, deelnemen aan Olympiades en op bezoek gaan bij en samenwerken met wetenschappelijke instituten. In veel vervolgopleidingen worden vakken in het Engels onderwezen. Een TTO-opleiding helpt hierbij. INHOUDSOPGAVE

13 Tweetalig onderwijs (tto) Engels is een wereldtaal waarin mensen elkaar ontmoeten en van elkaar leren. Tweetalig onderwijs ondersteunt jou in het communiceren op hoog niveau. Je verwerft de noodzakelijke kennis, attitude en vaardigheden om je te kunnen handhaven in een steeds internationaler wordende wereld. Zowel in de les als bij extra-curriculaire activiteiten is de internationaliseringslijn zichtbaar. Wij bieden tweetalig onderwijs (tto) aan op havo-, vwo- en gymnasiumniveau. In de onderbouw voor havo wordt ongeveer 50% van de vakken in het Engels gegeven; voor vwo en gymnasium is dat 70%. In de zesde klas volgen vwo-leerlingen het vak Philosophy of Science. Alle tto-leerlingen hebben in het laatste jaar van de opleiding de mogelijkheid een IB certificaat te halen: English Language and Literature HL or SL (vwostudenten) en English Language Acquisition HL or SL (havo-studenten). De afgelopen jaren behaalden onze leerlingen hiervoor het uitzonderlijk hoge slagingspercentage van 100%. Kennismaking tto We zorgen ervoor dat je je zo snel mogelijk thuis voelt op het Lorentz! Jouw leraren zijn zich ervan bewust dat je moet wennen aan de Engelse taal en doen daarom al het mogelijke om deze eerste periode soepel te laten verlopen. Weet je bij History het antwoord op een vraag wel, maar kun je het antwoord nog niet in het Engels geven, dan gebeurt dat gewoon in het Nederlands. Na verloop van tijd – en dat gaat meestal sneller dan jij je voor kan stellen – worden de antwoorden bijna automatisch in het Engels gegeven. In het eerste schooljaar vinden de Immersion Days plaats voor de ttobrugklassers. Tijdens deze dagen is de voertaal Engels. Je werkt samen aan verschillende opdrachten. OPUS OPUS is een plek waar hoogbegaafde leerlingen gezien, ondersteund en uitgedaagd worden. Je volgt bij OPUS een vwo-programma waarbij de lesstof in vier lesdagen compact wordt aangeboden. Een dag per week (op vrijdag) stel je jouw eigen programma vast om jouw interesses te ontdekken en onderzoeken. Je wordt daarbij begeleid door coaches. OPUS biedt onderwijs voor (hoog)begaafde kinderen uit de regio. Onder (hoog)begaafdheid verstaat OPUS een combinatie van uitzonderlijke INHOUDSOPGAVE

14 intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Om dit goed tot zijn recht te laten komen, hebben sommige leerlingen ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het aanleren van vaardigheden en door het bieden van een ondersteunende, sociale omgeving. OPUS richt zich, naast de cognitieve uitdaging, ook expliciet op de sociale ontwikkeling van leerlingen. OPUS is een driejarige onderbouwopleiding. Na deze drie jaar met extra begeleiding en aangepast onderwijs, stroom je door naar het reguliere curriculum van het havo, vwo of gymnasium. OPUS is een aparte afdeling binnen onze school. OPUS heeft een eigen ruimte. Die ruimte noemen we een home-room. Hier kun je rustig pauzeren en/of werken. Je krijgt extra hulp in de vorm van training en gesprekken. Hiervoor hebben we een gespecialiseerd ondersteuningsteam. OPUS heeft een eigen coördinator. En je krijgt een eigen coach. Iedere coach neemt een groep van ongeveer tien leerlingen onder zijn of haar hoede. Iedere week heb je twee coachuren. Je leert dan onder andere executieve vaardigheden, maar er is ook ruimte voor persoonlijke gesprekken. Als OPUS-leerling heb je natuurlijk ook toegang tot de reguliere ondersteuning die het Lorentz Lyceum biedt (zoals de trajectklas, weerbaarheidstraining en andere vormen van de basisondersteuning). Er is ook extra ondersteuning met expertise op het gebied van (hoog)begaafdheid. Hiermee zorgen we voor een pedagogisch klimaat waarin je je optimaal kan ontwikkelen, zowel op intellectueel als op sociaal-emotioneel gebied. OPUS vervult met ongeveer 40-60 leerlingen in totaal een regionale functie voor het onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. Toelatingseisen OPUS Tijdens de aanmeldingsprocedure wordt jouw ondersteuningsbehoefte in kaart gebracht. De toelatingscriteria voor de afdeling OPUS: • Je bent minimaal negen jaar; • Je bent klaar met de lesstof van de basisschool; • Je hebt een IQ van minimaal 125 (dit blijkt meestal uit een WISC V-test, maar een KIQT+ of SON-R mag ook. Het verslag van de test mag niet ouder zijn dan 2 jaar en bevat ook handelingsadviezen en testobservaties). INHOUDSOPGAVE

15 Er wordt een interview gehouden met iedereen die voor de afdeling is aangenomen. Doel is om jou zo goed mogelijk te leren kennen en daar jouw begeleiding op af te stemmen. Voor meer informatie over OPUS kunt u contact opnemen met mevrouw H. Koehorst, afdelingscoördinator, via e-mailadres: h.koehorst@lorentzlyceum.nl. Internationalisering Onze leerlingen ontdekken de wereld door met lef, vanuit zelfkennis, leergierigheid en verantwoordelijkheid, de ander te ontmoeten en verschillen te verbinden. Leerlingen werken continue aan deze vaardigheden, het inzicht en de houding die voor wereldburgerschap nodig zijn. Op het Nederlandstalig (regulier) onderwijs geven we versterkt talenonderwijs Engels. Je krijgt dus extra uren Engels. Een aantal vakken, zoals drama, wordt in het Engels aangeboden. Ook bieden we het Angliaexamen aan. Hierop word je in havo 3 en 4 en vwo 4 en 5 voorbereid. Chinees Chinees is een van de zes officiële talen van de United Nations, samen met Engels, Spaans, Frans, Russisch en Arabisch. Chinees telt steeds meer mee als een wereldtaal. Je kunt ervoor kiezen om Chinees te volgen als extracurriculaire optie. Of je nu havo of vwo doet, regulier of tweetalig. Je maakt deze keuze vóórdat je in de eerste klas begint. In de vwo-bovenbouw wordt Chinees als examenvak aangeboden. Spaans Ook Spaans is een van de wereldtalen. In de tweede en derde klassen volgen al onze vwo- en t-vwo leerlingen Spaans. Spaans is als examenvak te kiezen op het vwo. LmunA Een Model United Nations is een conferentie, georganiseerd door en voor studenten of scholieren, die overal in de wereld kan worden georganiseerd. Bij een MUN worden conferenties van de werkorganen van de Verenigde Naties nagebootst. Het Lorentz Lyceum neemt deel aan deze internationale conferenties in binnen- en buitenland en organiseert bovendien jaarlijks een eigen MUN: LmunA. Meer informatie over LmunA is te vinden op www.lmuna.eu. ‘Voor sommigen is debatteren en jezelf presenteren misschien helemaal niks, maar ik vraag jullie: geef het een kans! Daag jezelf uit en kijk waar het schip strandt. Stap uit je comfortzone en misschien kom je er wel achter dat je het geweldig vindt.’ INHOUDSOPGAVE

16 LmunA is een afkorting voor Lorentz model united nations Arnhem. LmunA is een driedaags congres, waarbij middelbare scholieren uit binnen- en buitenland de Verenigde Naties simuleren. De delegaties debatteren over relevante onderwerpen, vergelijkbaar met die in de Verenigde Naties. In overeenstemming met de principes van de VN zullen afgevaardigden deelnemen aan debatten en lobby-praktijken en schrijven zij resoluties die het perspectief van hun toegewezen land vertegenwoordigen. Hiermee verbeteren algemene vaardigheden op het gebied van schrijven en spreken in het openbaar en leren deelnemers over actuele wereldthema’s. LmunA heeft een open, vriendelijke sfeer en de conferentie biedt workshops gericht op beginnende afgevaardigden om zelfverzekerde afgevaardigden en betrokken debatten te garanderen. Internationale stage In havo 4 en vwo 5 bereid jij je voor op een stage in een internationale context. Je kunt stagelopen in Nederland, maar ook in het buitenland. De bedoeling van de stage is, dat je in internationale context oriënteert op een werkomgeving. En op een beroep dat past bij jouw vervolgstudiekeuze. Kritisch Denken In onszelf valt ook heel wat te ontdekken. We hebben het dan niet over bloedsomloop en andere biologische zaken. Maar wel aan de ontwikkeling van gedachten. Wat vinden we van bepaalde zaken? Op welke wijze denken en werken we? Hoe werken we samen? Wat kunnen we leren van onze eigen denkprocessen? Vragen waarvan we het de moeite waard vinden ze te stellen en te beantwoorden. In de eerste klas krijg je daarom het vak ‘kritisch denken’ of ‘critical thinking skills’. Daarbij ligt het accent op zélf kritisch leren nadenken. Dit gebeurt onder andere binnen het thema mediawijsheid. Je leert omgaan met en het doorzien van tegengestelde en misleidende berichten in de media. Maar ook binnen het thema wereldburgerschap. Daar wordt gewerkt aan het besef dat anderen anders kunnen denken dan jij. Ook komen algemene vaardigheden aan bod. Denk daarbij aan het goed lezen en begrijpen van teksten en het vormen van argumenten. Het vak wordt modulair gegeven. Dat betekent dat je iedere periode een andere docent krijgt. In de eerste periode krijg je deze lessen van jouw mentor. INHOUDSOPGAVE

17 In de tweede fase havo en vwo kan je het vak filosofie kiezen als examenvak. Je volgt de lessen via de Q-highschool. Als je op (t) 4 havo zit, kun je filosofie ook gewoon op het Lorentz blijven volgen. In t-vwo 6 volgen de leerlingen het vak Philosophy of Science. Drama/Accent Het Lorentz Lyceum biedt het vak Drama of in de tto-opleiding Accent aan; een prachtig vak waar je in de lessen (bij tto in het Engels) kennis maakt met theater waaraan je zelf ook meedoet! Het is belangrijk dat je jezelf leert presenteren en dat is natuurlijk niet alleen goed voor jouw Engels. Een Engels theatergezelschap bezoekt onze tto-klassen, waarbij je de mogelijkheid krijgt zelf mee te spelen. En natuurlijk “doe” je ook zelf aan cultuur. Je schrijft bijvoorbeeld verhalen en gedichten, al dan niet in het Engels. Q-highschool Wil je graag de dingen leren die er voor jou toe doen? Leer je graag buiten het klaslokaal in de echte wereld van mensen uit de echte wereld? Dan is de Q-highschool iets voor jou! Q-highschool organiseert onderwijs op een bovenschoolse en innovatieve manier. Je leert samen met leerlingen van andere scholen, niveaus en leeftijden. Wat je samen deelt, is jullie gezamenlijke interesses in een parcours of avontuur. Voor meer info: www.q-highschool.nl. Parcours Parcoursen zijn (examen)vakken die niet op het Lorentz worden aangeboden, zoals informatica en wiskunde D. Een module vindt niet per definitie plaats op je eigen school. Omdat er leerlingen van verschillende scholen meedoen, wordt bekeken aan de hand van de aanmeldingen welke school het meest centraal ligt. Tot 6 km ga je op de fiets; wanneer de activiteit georganiseerd is op een plek verder dan 6 km van je eigen school, word je vervoerd met een taxibusje. Avontuur Bij een avontuur ga je samen met andere leerlingen op zoek naar antwoorden op jullie vragen. Je komt op bijzondere plekken, ontmoet inspirerende mensen en leert in de echte wereld. Avonturen zijn leervraaggestuurd. Dat betekent dat leerlingen zelf een leervraag kunnen indienen, waarna we samen een tof avontuur gaan uitzetten, waar ook andere leerlingen aan mee kunnen doen. INHOUDSOPGAVE

18 Studeren op school Mediatheek De mediatheek is op schooldagen voor leerlingen geopend tussen 9 uur en 16 uur, maar sluit in de pauzes. Stewards houden hier toezicht. Tijdens de openingsuren mag je studeren in de mediatheek. Op verzoek van onze leerlingen is de mediatheek de gehele dag een ruimte waar in rust gestudeerd kan worden. In de mediatheek kan gebruik worden gemaakt van een leenlaptop. Daarbij geldt een aantal voorwaarden, zoals de regels dat je jouw schoolpas (waarop jouw leerlingnummer en foto duidelijk herkenbaar zijn) gedurende de leentijd inlevert en dat leenlaptop alleen in de mediatheek mag worden gebruikt. Niet-lesgebonden activiteiten Er worden door het Lorentz Lyceum gedurende het schooljaar diverse activiteiten georganiseerd die voor een deel buiten het schoolgebouw plaatsvinden. Zo zijn er een sportdag, vakgerichte excursies en een werkweek. Reizen op het Lorentz hebben altijd ten doel om wereldburgerschap te bevorderen in de context van kennis en vaardigheden binnen vakken of buitenlesprogramma’s zoals de MUN’s. Het gaat hier om leren buiten de les – de echte ervaring en het ontmoeten van mensen van over de hele wereld! Leerlingen uit de Nederlandstalige afdeling kunnen aan deze vakexcursies en MUN’s meedoen en gaan tenminste één keer naar het buitenland. INHOUDSOPGAVE

19 ONDERSTEUNING Leerlingbegeleiding Wij leiden onze leerlingen op tot verantwoordelijke, zelfbewuste volwassenen die in staat zijn de regie over hun leven in eigen hand te nemen. En daar kan je natuurlijk alle hulp en ondersteuning bij krijgen die je maar wilt. Voor alle leerlingen is er: • de mentor, vakdocent en coördinator • bijles voor en door leerlingen • de ondersteuningscarrousel • huiswerkbegeleiding Voor leerlingen die daarnaast extra ondersteuning nodig hebben heeft het Lorentz Lyceum een Ondersteuningsteam (OT) en een Zorg Advies Team (ZAT). Mentor, vakdocent, coördinator Elke klas heeft een eigen mentor, die zowel de ontwikkeling van de leerling als de klas nauwlettend volgt. De mentor coacht en begeleidt en is een vertrouwenspersoon waar jij altijd met al jouw vragen terecht kan. In de mentorlessen is er naast aandacht voor het jouw welzijn ook aandacht voor planningsvaardigheden en leerstrategieën. Ook worden bijvoorbeeld activiteitendagen voorbereid in de mentorles. 4 INHOUDSOPGAVE

20 Daarnaast zijn de vakdocenten bereid om met jou te praten over jouw leerprestaties en hoe je deze kan verbeteren. Veel vakken bieden extra hulp aan, bijvoorbeeld via SlimLeren voor wiskunde en Nederlands. De jaarlaagcoördinator werkt nauw samen met de mentor en de vakdocenten. Mocht de mentor er even niet zijn, dan is de coördinator er om hulp aan te vragen. Na een paar weken kennen zij de meeste leerlingen in hun jaarlagen wel. Samen zorgen ze ervoor dat je er nooit alleen voor staat op het Lorentz Lyceum. Remedial teaching De remedial teachers op het Lorentz Lyceum begeleiden leerlingen in de onderbouw bij ernstige leerproblemen/ leerstoornissen op het gebied van taal en rekenen. Wanneer er reden toe is, kan er in samenwerking met het expertise centrum: Quadraam, Diagnostiek en Advies (QD&A) een dyslexie - of dyscalculie onderzoek plaatsvinden. Dyslectische leerlingen en leerlingen met dyscalculie, die bij binnenkomst op school al in het bezit zijn van een dyslexie- of dyscalculieverklaring krijgen één jaar remediale hulp. Alle leerlingen met een dyslexie- of dyscalculieverklaring krijgen een pasje. Op dit pasje staat aangegeven welke dispensaties en compensaties voor hen gelden gedurende hun hele schoolloopbaan. De docenten zijn hiervan op de hoogte. Het dyslexiebeleid vind je op onze website. Trajectklas De Trajectklas is een lokaal waar je extra ondersteuning kan krijgen. Het doel is om hierbij ondersteunend te zijn aan het onderwijsproces in de klas, waarbij je zoveel mogelijk in de klas-setting blijft. In de Trajectklas kom je als je vanuit de basisschool een OPP en/of arrangement had, of een specifieke problematiek (zoals ADHD, ASS problematiek, angst, etc.). Ook kun je in de trajectklas komen als je geen diagnose maar wel extra ondersteuningsbehoefte hebt. Je werkt dan aan de hand van flowcharts in stappen naar een specifiek doel. Je kan begeleiding krijgen op verschillende gebieden: • sociaal-emotioneel • gedragsmatig • aanleren of versterken van executieve vaardigheden (zoals plannen en organiseren) • versterken van studievaardigheden. INHOUDSOPGAVE

21 In de trajectklas kan je ook in een prikkelarme omgeving pauzeren als dit niet lukt in de reguliere pauzeruimtes. De mentor begeleidt jou zo veel mogelijk in de basisondersteuning. Als er extra ondersteuning nodig is, zal de mentor hiervoor een ondersteuningsaanvraag doen bij het ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam bepaalt of je voor de extra ondersteuning in aanmerking komt en in welke mate er ondersteuning wordt ingezet. Het ondersteuningsteam bepaalt of een leerling voor de extra ondersteuning in aanmerking komt en in welke mate de ondersteuning wordt ingezet. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator. Ondersteuningsteam De ondersteuning wordt bij voorkeur in de klas gegeven en waar nodig daarbuiten. Als er meer nodig is dan wij met docenten in een klas-setting kunnen bieden, wordt in het intern ondersteuningsteam gekeken welke vorm van andere (extra) ondersteuning geboden kan worden op school en hoe deze wordt ingezet. We streven hierin zoveel mogelijk naar maatwerk. Betrokkenheid van ouders/verzorgers is hierbij van groot belang. Hun stimulerende, ondersteunende (en soms ook controlerende) rol is een noodzakelijke voorwaarde voor het succes van de begeleiding. In het ondersteuningsteam zitten de schoolpsycholoog, de wijkcoach en de zorgcoördinator. Het ondersteuningsteam komt wekelijks bij elkaar om leerlingen te bespreken. OPP Mocht jij vanuit de basisschool al een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) hebben, dan gaan we in gesprek met jou en jouw ouders/verzorgers om de ondersteuningsbehoefte vast te stellen en om afspraken te maken over hoe we hieraan tegemoetkomen. INHOUDSOPGAVE

22 Het Zorg Advies Team Soms kan het helpen om een leerling te bespreken in het Zorg Advies Team (ZAT). In samenspraak met ouders (en de betreffende leerling) kan advies gevraagd worden in een breder team (met externe instanties). Voor procedure en informatie kun je contact opnemen met mevrouw P. Ng-a-Tham via e-mailadres: p.ngatham@lorentzlyceum.nl. Het volledige overzicht van de basisondersteuning en lichte ondersteuning die het Lorentz Lyceum kan bieden is te vinden in het schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat je kan vinden op onze website. INHOUDSOPGAVE

23 INFO VOOR DE SCHOOLGIDS VOORTGEZET ONDERWI JS De jeugdgezondheidszorg De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het gezond en veilig opgroeien van kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit doet de JGZ op het consultatiebureau, op school en in de wijk. Iedere school heeft een eigen JGZ-team. Standaard onderzoeken Op het voortgezet onderwijs krijgen jongeren twee standaard onderzoeken, één in de onderbouw en één in de bovenbouw. De onderzoeken gaan over gezondheid, gevoelens, leefgewoonten, school en vrije tijd. Ouders/verzorgers zijn er bij deze onderzoeken niet bij. We laten in de klas een filmpje zien. Daarna vullen de jongeren vullen een digitale vragenlijst in, de Check. Jongeren kunnen hierin laten weten over welke onderwerpen zij meer willen weten. In de onderbouw krijgt iedere jongere een gesprek. Ook meten we de lengte en het gewicht. Jongeren kunnen ook zelf vragen stellen. In de bovenbouw op Havo-Vwo hangt het van de antwoorden af of we een jongere zien. De jeugdarts of jeugdverpleegkundige nodigt jongeren uit als er vragen of bijzonderheden zijn. We letten tijdens het onderzoek vooral op hoe het met de jongere gaat. Ouders en mentoren kunnen ook laten weten of ze vragen of bijzonderheden hebben. Dit kan gaan over de gezondheid, emoties, relaties, seks, alcohol & drugs of een ander onderwerp. Deze nemen wij mee bij het onderzoek. U kunt de JGZ bellen of mailen. Spreekuren Zijn er bijzonderheden of vragen dan kun je altijd een afspraak maken bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Dit is mogelijk voor jongeren uit alle klassen van de school. De jongere kan zelf aanmelden of zijn/haar ouder(s)/verzorger(s) of school/de mentor kunnen dit doen. Nog vragen of een afspraak maken? • Bel ons op werkdagen op telefoonnummer 088 355 60 00 of mail naar ggd@vggm.nl. • Ga naar Jongeren 12-18 jaar | GGD Gelderland-Midden (ggdgm.nl) • Ga naar www.JouwGGD.nl (jongerenwebsite) Het JGZ-team INHOUDSOPGAVE

24 Ondersteuningscarrousel Voor leerlingen die zich nog wat meer kunnen ontwikkelen op het gebied van vaardigheden of weerbaarheid is er de ondersteuningscarrousel: een doorlopend aanbod van cursussen waar leerlingen na doorverwijzing van de mentor bij kunnen aansluiten. In de ondersteuningscarrousel komen de volgende onderdelen aan bod: • Executieve vaardigheden (leren plannen en organiseren) • Faalangstreductietraining • Examenvreestraining • Mindsettraining (omgaan met sombere gedachtes) • Weerbaarheidstraining • Goed is beter dan best • Sociale vaardigheidstraining Meer informatie over de ondersteuningscarrousel vind je op onze website. Anti-pestprotocol Het anti-pestprotocol is de handelingswijze bij pestsituaties en daarmee een verklaring dat het Lorentz Lyceum pestgedrag onder geen voorwaarde accepteert. We spreken van pesten als dezelfde persoon regelmatig en systematisch bedreigd en geïntimideerd wordt met als doel hem of haar fysiek of mentaal te kwetsen. Er zijn verschillende soorten van pestgedrag, zowel fysiek als verbaal, van buitensluiten tot discriminatie. Als school doen we veel aan pestpreventie (heldere schoolregels, weerbaarheidstrainingen e.d.) en hebben we een stappenplan ontwikkeld waarin voor iedereen helder is wat er bij een pestsituatie gebeurt. We vinden het van belang om eerst goed te weten waar het over gaat, het gesprek aan te gaan met alle betrokkenen (inclusief ouders/ verzorgers), heldere afspraken te maken en goed te monitoren. We hebben een veiligheidscoördinator die samen met mentoren en coördinatoren de eerste stappen zet. Als het nodig is, wordt het ondersteuningsteam en/of de schoolleiding betrokken. In uitzonderlijke gevallen wordt verwezen naar bijvoorbeeld politie of het meldpunt discriminatie. In de notitie Veiligheidsbeleid lees je meer over het anti-pestbeleid; je vindt de notitie op onze website. Cyberpesten is een vorm van pesten die helaas steeds vaker voorkomt. Om onze leerlingen bewust te maken van deze gevaren, besteedt de mentor hier tijd aan in de mentoruren en hebben we voor de hele school een sociale mediacode ontwikkeld. Ook bieden we de leerlingen een voorstelling aan om de leerlingen voor te lichten over het gebruik van sociale media. INHOUDSOPGAVE

25 Bijles voor en door leerlingen Het Lorentz Lyceum heeft een bijlessysteem voor leerlingen door leerlingen. Voor verschillende vakken kunnen leerlingen bijles krijgen van andere (oudere) leerlingen die sterk zijn in dit vak. Onze burgklascoördinator, mevrouw Van de Koppel, coördineert deze bijlessen. Huiswerkbegeleiding Je wordt tijdens de lessen begeleid met jouw huiswerk en je kan jouw vakdocenten om hulp vragen. Maar daarnaast kun je ook gebruik maken van de ondersteuning die Lyceo in de vorm van huiswerkbegeleiding, examentraining of bijles biedt. Wil je meer weten over Lyceo? Kijk op hun website www.lyceo.nl. Samenwerkingspartners Het Lorentz Lyceum biedt een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden. Toch moeten we ook constateren dat de school niet elk probleem kan oplossen en dat er grenzen zijn aan onze begeleidingsmogelijkheden. Als we op die grenzen stuiten, dan proberen we altijd, in overleg met ouders/verzorgers en leerling, naar een oplossing te zoeken. Soms ligt die oplossing buiten de school. Vanuit de gemeente is een wijkcoach aangesloten bij het ondersteuningsteam. We werken ook in nauw overleg met de schoolarts en het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) en indien nodig met hulpverlenende instanties. INHOUDSOPGAVE

26 ROOSTERINFORMATIE EN LEERLINGVOLGSYSTEEM Lestijden Op het Lorentz Lyceum duurt een lesuur 60 minuten. De 5 minuten tussen de lessen worden gebruikt om van lokaal te wisselen. Lesuur 1 08.30-09.30 uur Lesuur 2 09.35-10.35 uur Pauze Lesuur 3 11.00-12.00 uur Lesuur 4 12.05-13.05 uur Pauze Lesuur 5 13.35-14.35 uur Lesuur 6 14.35-15.35 uur Pauze Lesuur 7 15.55-16.55 uur Lesuur 8 16.55-17.55 uur Let’s make every minute enjoyable for everyone! 5 INHOUDSOPGAVE

27 Op een aantal dagen maken we gebruik van een verkort lesrooster. Het lestijdenschema bij een verkort lesrooster is als volgt: Lesuur 1 08.30-09.00 uur Lesuur 2 09.05-09.35 uur Lesuur 3 09.40-10.10 uur Pauze Lesuur 4: 10.30-11.00 uur Lesuur 5: 11.05-11.35 uur Lesuur 6: 11.40-12.10 uur Lesuur 7: 12.15-12.45 uur Lesuur 8: 12.50-13.20 uur Zermelo De koppeling op de Lorentz-website onder ‘leeromgeving’ linkt door naar de Zermelo-website, waarvoor jij en jouw ouders/verzorgers persoonlijke inloggegevens ontvangen. Hier vind je het rooster. Na 13.30 uur staan hier ook al de (voorziene) wijzigingen voor de volgende dag op vermeld. Lesuitval en roosterwijzigingen Wij proberen er alles aan te doen om lesuitval te beperken. Toch kunnen we er soms niet aan ontkomen. Het streven om het rooster voor de onderbouwklassen zoveel mogelijk binnen het 1e t/m 5e lesuur te plannen, zal in de praktijk door roosterwijzigingen niet altijd lukken. Houd er rekening mee dat je op schooldagen niet vóór 17.00 uur deel kan nemen aan clubs of andere activiteiten buiten de school. Op donderdag tijdens het (soms 6e) 7e en 8e uur worden inhaaltoetsen gepland. Op deze momenten dien je beschikbaar te zijn. In de bovenbouw kan het voorkomen dat bijvoorbeeld BO-lessen gedurende het 6e en 7e uur gegeven worden. Somtoday Somtoday is ons elektronisch leerlingadministratiesysteem. Hierin worden onder meer de resultaten en absentie bijgehouden. Ook heeft Somtoday een intern mailingsysteem. Alle bij Quadraam aangesloten scholen werken met Somtoday. Jij en jouw ouders/verzorgers ontvangen persoonlijke inlogcodes aan het begin van het schooljaar. INHOUDSOPGAVE

28 PROCEDURES EN SPELREGELS De leerplichtwet De Leerplichtwet schrijft onder andere voor welke regels gelden met betrekking tot aan- en afwezigheid en verlof. Beide aspecten komen hieronder aan de orde. In geval van overtreding van de Leerplichtwet kan een geldboete en zelfs een gevangenisstraf worden opgelegd. Voor informatie of advies kunnen ouders/verzorgers en leerlingen altijd contact opnemen met de leerplichtambtenaar. Aanwezigheid Op grond van de Leerplichtwet is iedere jongere tussen de 5 en 16 jaar, verblijvend in Nederland, verplicht volledig dagonderwijs te volgen aan een erkende school. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). De ouders/ verzorgers zijn er voor verantwoordelijk dat een leerling daadwerkelijk staat ingeschreven. Op basis van de Leerplichtwet is schoolbezoek verplicht. De gemeente houdt, via de zogenoemde leerplichtambtenaar, toezicht op de naleving van deze regel. De school moet aan de leerplichtambtenaar melden wanneer leerlingen ongeoorloofd afwezig zijn. Wij houden ons strikt aan de Leerplichtwet en wij verwachten van leerlingen en van ouders/verzorgers dat zij dat ook doen. 6 INHOUDSOPGAVE

29 Bij ongeoorloofd verzuim overlegt de leerplichtambtenaar met de school welke maatregelen er moeten worden genomen. Dit betekent veelal dat met de leerling en eventueel met de ouders/verzorgers een gesprek plaatsvindt. Zo nodig kan de leerplichtambtenaar een proces-verbaal opmaken tegen de leerling of de ouders/verzorgers. Dat wordt naar de Officier van Justitie verzonden. Soms krijgt de leerling via HALT een werkstraf opgelegd. Daarnaast kan ook de Raad voor de Kinderbescherming ingeschakeld worden. Dat gebeurt als de leerplichtambtenaar van mening is dat de ontwikkeling van de jongere door veelvuldig verzuim bedreigd wordt. Geoorloofd verzuim In sommige gevallen is naar school gaan tijdelijk geen optie. Bijvoorbeeld wanneer een leerling ziek is of wanneer er sprake is van gewichtige omstandigheden. Te denken valt aan een overlijden van een familielid. In deze gevallen is het belangrijk dat de school tijdig verwittigd wordt. In uitzonderlijke gevallen kan een leerling verlof of vrijstelling van geregeld schoolbezoek krijgen. Ziekteverzuim Bij langdurig of veelvuldig ziekteverzuim kan de school de hulp van de schoolarts inschakelen. Wanneer een schoolarts twijfelt over het ziekteverzuim kan een consulent van het RBL ingezet worden. Verlof buiten de vakanties Leerlingen hebben in een schooljaar twaalf weken vakantie. Uitstapjes en vakanties dienen daarom in die twaalf weken te worden gepland. Verlof wegens gewichtige omstandigheden In een aantal gevallen kan extra verlof worden aangevraagd. Bijvoorbeeld voor een huwelijk, een overlijden of voor religieuze verplichtingen. Tot en met 10 schooldagen beslist de (gedelegeerde van de) rector over de aanvraag. Als het om meer dan 10 schooldagen gaat, dan moet de leerplichtambtenaar een beslissing nemen. Vakantie buiten schoolvakanties Als u vanwege de specifieke aard van uw beroep niet in een van de schoolvakanties met uw kind op vakantie kan gaan, kunt u verlof aanvragen. Het gaat over een verlofaanvraag van maximaal 10 schooldagen per schooljaar. De rector neemt de beslissing over deze aanvraag. INHOUDSOPGAVE

30 Voorwaarden: Uw kind krijgt vakantie buiten de schoolvakanties, indien: • Dit niet in de eerste twee weken na de zomervakantie is; • U door uw werk niet op vakantie kunt tijdens schoolvakanties; • U dit schooljaar nog niet buiten de schoolvakanties op vakantie bent geweest; • U niet 2 weken achter elkaar op vakantie kunt met uw gezin, in geen enkele schoolvakantie. Een verzoek om verlof voor een leerling buiten de reguliere vakantieperioden dient altijd schriftelijk (minstens twee weken van tevoren) en met redenen omkleed te worden gedaan bij de coördinator van de desbetreffende leerling. Als wij twijfelen over een bepaalde aanvraag, overleggen wij met de afdeling leerplicht van de gemeente. De wet regelt ook wanneer er in ieder geval géén verlof mag worden verleend. Dat is het geval bij: • een afwijkend vakantierooster van andere gezinsleden; • beperkte boekingsmogelijkheden bij reizen; • het willen benutten van goedkope buitenseizoenprijzen; • het willen vermijden van te grote vakantiedrukte (bijvoorbeeld bij een sneeuwvakantie); • een gebrek aan mogelijkheden om vluchten en/ of accommodaties te boeken binnen de vastgestelde vakantieperiode. Voor alle leerlingen geldt dat bij verre reizen -ook bijvoorbeeld naar het land van herkomst - de vakantie volledig dient te worden gepland binnen de officiële vakantieperiode. Extra verlof binnen twee weken na afloop van de grote vakantie mag in geen geval worden verleend. De school past bovenstaande regels onverkort toe. Aanvragen die buiten de regels vallen, worden door ons niet gehonoreerd. Absentieregistratie Het kan voorkomen dat je enkele lesuren moet missen, denk aan een (tand) artsbezoek of bezoek aan orthodontist. Via de Somtoday-app dienen jouw ouders/verzorgers deze absentie vooraf te registreren. Ben je 18 jaar of ouder? Dan verzorg je de registratie zelf. Een absentiemelding dient vóór 8.30 uur via de Somtoday-app aan ons te worden doorgegeven. INHOUDSOPGAVE

31 Mocht het via de app niet lukken, dan kan de melding digitaal doorgegeven worden via een e-mail aan verzuim@lorentzlyceum.nl met de vermelding van voor- en achternaam leerling, klas leerling, datum en uren van de absentie en de reden van de afwezigheid. Te laat Mocht het een keer voorkomen dat je te laat op school komt, dan word je de volgende dag om 8 uur op school bij de verzuimcoördinator verwacht. Verzuimcoördinator Wij werken met een verzuimcoördinator, Stefan Hoeboer, die onder meer telaat-meldingen en ongeoorloofd verzuim monitort. Hij heeft dan ook contact met ouders/verzorgers over de afwezigheid van hun kind(eren). In ons verzuimprotocol vind je meer over onze afspraken rondom verzuim. Daarnaast voert Stefan coachgesprekken met leerlingen over hun De Schoolregels / the Code of Honour Respect the beliefs, culture and traditions of all members of our community Op het Lorentz Lyceum leiden we onze leerlingen op tot verantwoordelijke, zelfbewuste wereldburgers, die in staat zijn de regie over hun leven in eigen hand te nemen. We bereiden onze leerlingen voor, in een almaar veranderende wereld met een diversiteit aan mensen, meningen en ontwikkelingen, om daaraan een constructieve bijdrage te leveren. Die bijdrage begint al op school doordat alle leerlingen zich houden aan onderstaande regels. 1 Respecteer ik anderen en laat iedereen zichzelf zijn 2 Accepteer ik geen pestgedrag 3 Ben ik actief bij de les betrokken 4 Houd ik me aan de social mediacode 5 Houd ik de school schoon en pauzeer ik daar waar het mag 6 Houd ik contact met de mensen om mij heen Ik kom op tijd Als je te laat komt, zet de docent dit in Somtoday. De volgende dag meld je je bij de verzuimcoördinator vóór 8 uur (ongeacht je eerste lesuur). Als dat niet gebeurt, neemt de coördinator passende maatregelen. Ben je heel vaak te laat dan zal de leerplichtambtenaar jou en je ouders uitnodigen. INHOUDSOPGAVE

32 Ik hou mijn pauze daar waar het mag Je houdt je pauze in de aula of in de gangen. Je mag ook op het schoolplein pauze houden. Op deze plekken mag ook gegeten worden. De trappen zijn geen pauzeplek. In tussenuren kun je gebruik maken van de mediatheek. De openingstijden staan bij de ingang vermeld. Klas 1 en 2 mogen in tussenuren of in pauzes het schoolterrein niet verlaten. Nergens in en om de school en dus ook op geen enkele pauzeplek mag worden gerookt of gevapet. We stimuleren graag een gezond eetpatroon, daarom zijn meegenomen snackbarvoedsel en energiedrankjes niet welkom. Uiteraard is het gebruik of het in bezit hebben van alcohol, drugs of vuurwerk ten alle tijden verboden. Natuurlijk houd je je pauzeplek schoon en luister je naar de conciërges en stewards. Ik gedraag me in de les Mobiele telefoons zijn niet toegestaan in de les. Berg jouw mobieltje op in je kluisje. De docent neemt jouw mobieltje in en geeft het terug aan het einde van de les, maar maakt hiervan wel een notitie in Somtoday. Mocht het zo zijn dat je door de docent uit de klas wordt gestuurd, dan meld je je bij de verzuimcoördinator bij de leerlingenbalie. Daar vul je een blauwe uitstuurkaart in en meld je je vijf minuten voor het einde van de les bij de docent om de situatie te bespreken. In de les heb je geen jas bij je, die doe je in je kluisje. Dit geldt ook voor nietreligieuze hoofdbedekking, petjes en dergelijke. Je hebt wel de spullen bij je die je nodig hebt voor die les en bent actief betrokken. Ik draag zorg voor mijn pasje en kluisje Voor iedereen is er een kluisje dat met je persoonlijke schoolpasje kan worden geopend. Dat pasje moet je dus elke dag bij je hebben. Bij verlies van het pasje kun je tegen betaling van 7,50 een nieuw pasje krijgen van de conciërges. Als er aanleiding voor is, kan de schoolleiding besluiten de inhoud van enkele kluisjes te bekijken of zo nodig alle kluisjes te controleren. Ik draag zorg voor de fietsenstalling / parkeerplaats Bij het stallen van de fiets rijd je zover mogelijk door naar achteren (stewards geven aan waar je jouw fiets kan stallen). Het is geen pauzeplek. Ondanks het toezicht van stewards en conciërges, is de fietsenstalling niet bewaakt. Zet dus altijd je fiets op slot (en neem de fietssleutel mee) INHOUDSOPGAVE

33 Er is weinig parkeergelegenheid op het terrein van de school, als je als leerling met de auto komt, parkeer je jouw auto op de parkeerplaats van station Arnhem Zuid. Heb ik hulp nodig dan weet ik de leerlingenbalie/receptie te vinden Bij de receptie kun je terecht voor praktische vragen over schoolzaken. Maar je wordt ook geholpen als je een pleister nodig hebt of andere ondersteuning op het gebied van EHBO. De veiligheidscoördinator is iedere dag gedurende een dagdeel aanwezig. Hij is in de school te vinden. De conciërges, stewards of de verzuimcoördinator kunnen je naar hem verwijzen. De stewards kan je om hulp vragen als je ergens tegenaan loopt. Ik weet wat ik moet doen als ik ziek ben Als je ziek bent, kunnen je ouders dit melden via de SOM-app. Ben je 18 jaar of ouder dan meld je jezelf ziek. Let op! De ziekmelding geldt voor én dag, ben je langer ziek, moet dit elke dag worden gemeld. Zie voor verdere instructies het verzuimprotocol. Als je weer beter bent, kun je via SOM in de studiewijzers achterhalen wat je hebt gemist. Spreek met je docent af hoe je de gemiste stof gaat inhalen. Mocht je om medische redenen geen trappen kunnen lopen, dan krijg je via de leerlingenbalie een liftpas, alleen in dat geval maak je gebruik van de lift. 1. Ik heb respect voor anderen en de spullen van anderen Dat betekent dus ook dat je hier rekening mee houdt in je kledingkeuze. Deze is niet discriminerend of aanstootgevend. We verwachten dat je van andermans spullen afblijft en die met respect behandelt, dat geldt ook voor schoolspullen. Schade die je aanricht, zul je ook zelf moeten betalen. Heb je problemen met anderen, praat het dan uit eventueel met de hulp van je mentor of de veiligheidscoordinator. 2. Ik ken de consequenties als ik me niet aan de Lorentz regels houd. Je moet van je fouten kunnen leren dus bij een misstap zul je aangesproken worden. Bij herhaling of bij (doelbewust) negeren of breken van de regels met ernstige gevolgen worden er passende ordemaatregelen genomen door de coördinator in samenspraak met de schoolleiding. INHOUDSOPGAVE

34 Gebruik van Social Media Let op: • Je bent altijd persoonlijk verantwoordelijk voor wat je online zet. • Online informatie staat bijna altijd voorgoed op het internet en is blijvend vindbaar. • De grenzen van wat strafbaar is op het internet zijn duidelijk. De wetten en regels die zijn vastgelegd in het Wetboek van Strafrecht zijn ook van toepassing op het internet. Wat in het echte leven niet mag, mag ook niet op het internet. • Bij gedragingen met een strafrechtelijk karakter, zoals dreigementen, smaad of laster neemt de schoolleiding maatregelen, naast de maatregelen die politie en justitie nemen. • Je mag op geen enkele manier opnames maken (beeld en/of geluid) van medewerkers of leerlingen van de school, als daar niet uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven. Wat doe ik wel …. • Ook op het internet gedraag ik me respectvol, ik stuur dus alleen positieve berichtjes of filmpjes naar en over anderen. • Ik denk na over de consequenties voor ik iets deel, retweet of doorstuur. • Ik heb een nette profielfoto. • Als ik iets op het internet zet waar anderen in beeld zijn of wat gaat over anderen, vraag ik altijd toestemming. • Als ik in de les gebruik maak van mijn telefoon en specifiek van social media, is dat altijd met toestemming van de docent. • Als ik online voorbeelden tegenkom die bij mij, medeleerlingen of medewerkers van de school een gevoel van onveiligheid kunnen geven (zoals online pesten, kleineren of bedreigen) bespreek ik dit met mijn ouders, mijn mentor of met de veiligheidscoördinator. Ik reageer zelf niet online. • Als ik zelf online gepest, getreiterd of bedreigd word, dan bewaar ik de berichten en maak printscreens van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, TikTok, Snapchat of Instagram. Als je melding hiervan maakt, is dit bij de politie en schoolleiding je bewijsmateriaal. INHOUDSOPGAVE

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU1MDQ=